Restaurator Nada Clare Miedema in Centraal College van Deskundigen (CCvD) Restauratiekwaliteit voor roerend erfgoed en HB

In het Centraal College van Deskundigen Restauratiekwaliteit van ERM is Nada Clare Miedema toegetreden. Met haar achtergrond als restaurator van schilderijen en beschilderde objecten (specialisatie: historische binnenruimten) zet ze zich namens de restauratoren en met goedkeuring van de verenigingen A.R.A. Nederland, RN en RVN, in voor de kwaliteit van conservering en restauratie in het erfgoedveld.

Het CCvD Restauratiekwalieit is verantwoordelijk voor het juist functioneren van de erkenningsregelingen en documenten van ERM, die onder haar beheer zijn gebracht. Het College stelt (eventuele wijzigingen van) de tekst van de documenten vast. Zo ook de documenten met eisen om geregistreerd te kunnen worden in het Restauratoren Register. De samenstelling van het CCvD is zodanig dat alle partijen die bij de kwaliteit van restauraties betrokken zijn, zich in het college vertegenwoordigd kunnen voelen. Nada neemt het stokje over van Natasha Herman die de afgelopen jaren de restauratoren vertegenwoordigd heeft in het college en tevens in de Begeleidingscommissie een hele grote bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van het Restauratoren Register.

Nada is in 2010 afgestudeerd (SRAL) en grotendeels als freelancer werkzaam en ook werkzaam in historische interieurs, als restaurator en kleuronderzoeker. “Het laatste jaar heb ik als schilderijenrestaurator bij de National Galleries Scotland in Edinburgh gewerkt en ben nu vanuit Hindeloopen in Friesland weer zelfstandig werkzaam”, zo vertelt ze.

Hoe ga jij je expertise inzetten binnen de CCvD?
“Dat hoop ik gauw te ontdekken! Ik zie het zeker als een uitdaging en denk dat ik eerst vooral goed ga luisteren. Ik hoop dat ik in mijn rol als vertegenwoordigende restaurator koppelingen kan maken tussen richtlijnen en de praktijk. “

“Eind vorig jaar heb ik bij ICON in Groot-Brittannië mijn registratie als schilderijenrestaurator gehaald. Het is een grondig proces van reflectie en evaluatie en tegelijkertijd een bijzondere ervaring. Het registratiesysteem is goed opgezet en transparant. Het werken met een mentor en de bijkomstige uitwisseling met collega restauratoren, ook uit andere disciplines, is een absolute meerwaarde. Dan kom je er nog meer achter welke gedeelde dilemma’s en vragen er tussen de verschillende restauratiedisciplines zijn, dat elke beslissing een rol speelt en hoe uitwisseling daarover je blik verruimt en leidt tot meer creatieve en betere oplossingen. Ik ben er ook beter door gaan luisteren, nieuwsgieriger naar de benadering en visie van een collega, en nog meer overtuigd geraakt van de waarde van een gezamenlijke keuze voor kwaliteit en doorgaande professionele ontwikkeling. Ik weet zeker dat dit soort gesprekken ook binnen het CCvD aan bod komen.”

Neem je daarbij persoonlijke speerpunten of wensen mee?
“Ik vind het belangrijk om mee te doen aan de discussies en vragen in het veld van restauratie van erfgoed. Ik ben heel nieuwsgierig, welke nieuwe ethische dilemma’s zijn er, waar is de meeste behoefte aan, wanneer werkt een richtlijn goed en wat maakt het dat die bruikbaar is? Wanneer is er verdieping nodig en op welke manieren raakt de eigenaar of opdrachtgever meer betrokken en geïnteresseerd? Ik weet zeker dat ik er veel van op zal steken. Mijn wens is dat ik bijdraag aan de koppeling tussen de richtlijnen en de praktijk en dat ik inzichten vanuit mijn werk en ervaring toe kan passen.”

“Door betrokken te zijn bij de aandachtspunten van het CCvD wil ik me meer inzetten voor de kwaliteit van conservering en restauratie. Nieuwe collega’s leren kennen en deel zijn van positieve ontwikkelingen in het restauratievak.”

Nog even over het werk als restaurator. Wat doe je binnen je vak het liefste?
“Het liefst doe ik onderzoek naar een passende behandeling van een object in samenwerking met een opdrachtgever en collega’s . Daarbij vind ik het naast de technische aspecten, belangrijk om zoveel mogelijk achtergrondinformatie te hebben, te weten waar we de meeste waarde aan toekennen, en te kijken hoe we dat mee kunnen nemen in het uitzetten van een conservering of restauratie behandeling. Zonder dat andere aspecten daarmee in de knel raken. Ook onderzoek ik wanneer het kan het liefst de mogelijkheid van lage interventie behandelingen en preventieve conservering.

Samenwerken met restauratoren van een andere discipline doe ik heel graag, ik leer er altijd van en kijk daarna vaak ook weer anders naar mijn eigen werk. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar de connectie tussen conservering en restauratie van zowel roerend als monumentaal erfgoed en het leggen van de connectie tussen ons werk en een breder publiek. Welke vragen zijn er en hoe kunnen we daarop aansluiten?”

Informatie
Meer weten over het CCvD Restauratiekwaliteit of weten wie er allemaal zitting in nemen? Kijk dan hier.


Nada Claire Miedema - eigen foto